fbpx

לכל אדם קיימת עוגה דמיונית במוח אשר מתמלאה מידי יום במגוון ההנאות שהאדם בוחר לבצע מידי יום. בעוגה זאת יש שני הנאות עיקריות אשר נועדו להבטיח את המשך קיומינו: שינה, מזון (אוכל ומים), הנאה שלישית היא יצר ההתרבות (סקס). כל אחת מההנאות הללו תופסת חלק סוים בעוגה וזאת לפי מגוון מקורות ההנאה הנגישים לאדם לפי אורח חייו, יכולתיו וכישוריו. חשוב לציין כי שינה ואוכל הם הכרחיים להישרדות פיזית של הגוף לכן יהוו חלק בלתי נפרד תמיד מעוגת ההנאות, ואילו סקס הוא צורך אשר יכול לדעוך ואינו חייב להתקיים ב’עוגת ההנאות’, כי אינו ממלא צורך קיומי הישרדותי ברמה היום יומית ולכן יכול לדעוך ולהיות מוחלף בהנאות אחרות, לדוגמא קצב הילודה נמצא בדעיכה מתמדת במדינות עולם ראשון כגון ארה”ב, יפן,פינלנד,שוודיה והוא בין הנמוכים בעולם, מפי שבמדינות האלו לאנשים יש אמצעים לקבל הנאה ממגוון רב של הנאות בשילוב של נורמות חברתיות המקשות על מציאת פרטנר בצורה קלה, גורמות לכך שאנשים מעדיפים לחיות לבד למען הנאתם. מנגד במדינות ומגזרים מפוחתים פחות ישנה נטייה לקצב ילודה גבוה יותר כי הצרכים הקיומיים תופסים חלק ניכר יותר בחיי היום יום, פחות אלטרנטיבות לקבלת הנאה או צורך בתא משפחתי על מנת ליישר קו עם הנורמות החברתיות המקובלות.

להנאות אלו מתווספות הנאות נוספות שהן חלק מהשגרה שלו שממלאים את ‘עוגת ההנאות’ שהיא אוסף של כלל המרכיבים אשר מסבים לו ‘עונג’ או מביאים לו סיפוק מהחיים, לדוגמא: לאדם נורמטיבי מן המניין הדברים יכללו – שינה, משפחה, חברים, בילויים, אוכל, תחביבים וכו’, מנגד אם ניקח לדוגמא אדם לא נורמטיבי הלוקה בהתמכרות לסם מסוג ‘הרואין’ הסם יהווה מרכיב הנאה עיקרי בשגרת יומו ובחייו, בנוסף יהיו כלולים שם גם מעט שינה ואוכל. ‘עוגת ההנאות’ של כל אדם מורכבת מצרכיו הבסיסיים ומכלל היכולות והכישורים של אותו אדם (קניות, קריאה, עבודה, אוכל, משפחה, ספורט, יצירה וכו’) . נחזור אל הדוגמא שנתתי קודם לכן, אצל האדם הנורמטיבי החלוקה תיהיה כזאת: שינה ואוכל יתפסו קצת פחות ממחצית העוגה, בעוד משפחה, תחביבים , עבודה ויחסי מין ישלימו את העוגה . אצל האדם שלוקה בהתמכרות להרואין העוגה תיראה כך: צריכת סם ממכר תתפוס את הרוב המוחץ של העוגה כתשעים אחוז, בעוד שינה ואוכל משלימים את העשר אחוז הנותרים. בחלוקה כזו ‘עוגת ההנאות’ פחות רב גונית ותלויה ברובה בסם, דבר הגורר לתלות גדולה מאוד המביאה להתנהגות בלתי רציונלית ומוכנות לביצוע כל דבר על מנת לספק את הצורך בסם ובאותו מקור הנאה על מנת למלא את ‘עוגת ההנאות’ של האדם ולהגיע לסיפוק.

מרכיבי ‘עוגת ההנאות’ משתנה עם השנים ובהתאם לנסיבות החיים, בדרך כלל הדבר קורה בצורה בלתי מודעת, אך ניתן לשנות את עוגת ההנאות בצורה מודעת, לדוגמא שינוי בעוגת ההנאות בצורה בלתי מודעת היא העלייה במשקל אותה חווים המון אנשים אשר מפסיקים לצרוך סיגריות על בסיס קבוע. אחת הסיבות שמכורים לסיגריות עולים במשקל לאחר הפסקת העישון היא כי אוכל הוא מקור הנאה זמין שממלא את נתח ההנאה הקודם שהיה שייך לסיגריות (לסיגריות יש גם אפקט מדכא תיאבון ולכן העליה היא משמעותית ויותר קשה לשליטה לאחר הפסקת ההרגל) , כלומר אוכל ממלא את אותו החשק לגירוי ובצורה טבעית הוא מקור חלופה קל וזמין לאדם ללא משמעת עצמית או מודעות לכך שניתן לקבל הנאה ממקורות נוספים חוץ מאוכל.

דוגמא לשינוי מודע ב’עוגת ההנאות’ – לשם כך ניקח אדם המכור למשחקי מחשב ואינו מוצא הנאה בשום דבר אחר. יום אחד הוא נרשם לחדר כושר על מנת לשפר את הדימוי והבטחון העצמי שלו, לאט לאט הוא חווה הצלחות קטנות גם בחדר כושר וגם בתקשורת הבין אישית שלו עם הסובבים אותו, הדבר גורם לו לאהוב את התחביב החדש שפיתח והתהליך שהוא עובר בזכותו ובכך הוא מפחית את החלק שהמחשב תופס ב’עוגת ההנאות’. התחביב החדש תופס נתח גדול יותר כעת בעוגת ההנאות שלו וכתוצאה מכך הוא ממעיט בזמן הבילוי שלו כנגד מרקע המחשב, כך בצורה בלתי מכוונת הוא הצליח להפחית את התלות שיש לו במחשב וניהיה מעט מאוזן יותר.

עקרון חשוב שצריך להבין הוא כי ככל שעוגת ההנאות שלנו תיהיה מורכבת מתחביבים ומספר גדול יותר של מקורות הנאה הדבר יאפשר לנו להיות פחות ‘מכורים’ או להרגיש פחות צורך לבצע פעולה מסוימת על מנת לחוות סיפוק והרגשה טובה. כלל שכמות ההנאות קטנה יותר וכל אחת מהן תופסת נתח גדול יותר כך התלות בה וההתמכרות אליה גדולה יותר. עקב כך ישנו צורך לרכוש מגוון מקורות הנאה על מנת לתת לכל אחד מהם ‘נתח’ קטן יותר מה’עוגה’ ואז ניתן להיות פחות תלויים בביצוע פעילות מסוימת מה שמאפשר גמישות גדולה יותר בחיי היום יום וחיים ‘זורמים’ יותר.

כעת נרחיב במעט על מדוע קל יותר להתמכר לסיגריות, אלכוהול, קניות, מחשב, טלויזיה, סדרות, אוכל, מדיה חברתית, גלישה באינטרנט מאשר לפעילות גופנית, ספרים, כתיבה, למידה, ספורט, האזנה למוזיקה, נגינה, ציור, תפילה ומדיטציה.

לכל סוג של הנאה יש שני גורמים המשפיעים על עד כמה היא ממכרת, ההשקעה הדרושה לקבלת ההנאה וההשפעה הגופנית שלה. לשם כך נבצע חלוקה של עיגולים שמרכיבים את העוגה. 

העיגול הראשון הוא עיגול הבסיס אותו מרכיבות שלושת ההנאות העיקריות שדיברנו עליהם קודם לכן, ורק לפי הצורך והכמות ההכרחית להישרדות ! אוכל או יחסי מין מעבר לכמות הדרושה לשרוד (כאן נכנסת לתמונה השאלה מתי זה מופרז? מקור הנאה הופך למופרז או להתמכרות כאשר הוא מעפיל על שאר הנאות החיים ומלווה בדחף בלתי רציונלי ונשלט למלא אותו, ומלווה בתגובה שלילית כאשר מקור ההנאה אינו ממולא).

העיגול השני מכיל בתוכו את כלל ההנאות החומריות אשר קל לקבל מהן הנאה ומצריך מעט מאוד השקעה או יכולת (מבחינת כישורים אישיים), בדרך כלל לאחר הנאות אלה יש התרגשות גדולה לפני והתרסקות או דעיכה לאחר שהן ממולאות. עיגול זה כולל: קניות, תשומת לב מהסביבה, טבק, אוכל, אוננות\סקס, פורנו, סמים למינהם, אלכוהול, ריכולים, אכילה מופרזת של אוכל ממכר, מסיבות, זוגיות מתוך רצון לקבל אהבה\ערך ועוד.

העיגול השלישי הוא כבר מתחיל להיות מורכב מהנאות אשר ישנו קושי מסוים לבצע אותן ומצריכות כישורים על מנת לקבל הנאה מהם כגון: קריאה, האזנה למוזיקה, ספורט, ריקוד, יוגה, חדר כושר, סקי, טיולים, גלישה, טיפוס הרים, רכיבה על אופניים, תיכנות, משחקי מחשב, למידה וכד’.

עד העיגול הרביעי כל ההנאות התרכזו בקלט מהסביבה או מילוי העוגה ממקורות חיצוניים. העיגול הרביעי הוא העיגול הראשון של הנאות חומריות שהן פלט או יצירה חדשה של האדם שיוצר אותן והמילוי של העוגה הוא על ידי יצירה ו\או נתינה: ציור, כתיבה, יזמות (לשם התהליך), פיסול, יצירת מוזיקה\נגינה, התנדבות, מחקר, המצאה (טכנולוגית), דיון פילוסופי, זוגיות מונוגמית מתוך רצון לתת אהבה, להתמסר לאדם אחד ולהתעלות על היצר, נתינה ועוד.

העיגול החמישי הוא העיגול השני של ההנאות שהן פלט מהאדם והעיגול הראשון של הנאות שהן לא חומריות, כלומר בין האדם לבין עצמו בלבד ללא קשר למקום הימצאותו וסביבתו: תפילה, הודיה, הערכת הקיום, קבלת המצב הנוכחי, אהבת הסביבה והאחר ללא תנאים, הערכה על מה שיש, שמחה בשמחתם של אחרים, הרגשת חמלה ואהבה לעצמו ולסביבה ועוד.

לסיכום ‘עוגת ההנאות’ היא עוגה הניתנת לגיוון ושיפור היחסים בין ההנאות שממלאות אותה. כלים הכרחיים לשיפור יחס ההנאות בעוגה הם רכישת משמעת עצמית, מודעות והדרכה נכונה, ומזעור מפגעים סביבתיים. רכישת הרגלי תזונה ומשמעת עצמית מאפשרים לבצע שינוי ביחסי מקורות ההנאה ב’עוגת ההנאות’ ובכך לאפשר לאדם להיות מאוזן יותר ולבצע שינוי ארוך טווח. כל זאת ע”י יצירת מגוון רחב של מקורות הנאה מעיגולים שונים, דבר שיאפשר לאדם להיות מאוזן יותר, שליו יותר, ולהרגיש בשיא חדש מידי יום.

מה שאיפשר לאדם לשרוד במשך אלפי שנים הוא יצר ההשרדות שלו, יצר ההשרדות מורכב מ2 מרכיבים עיקריים : תצרוכת מזון מספקת והדחף להתרבות, יש יצרים נוספים......
כללי 1.1       ברוכים הבאים לתקנון ‘אחת ליום’, מפעילת האתר המשמש כחנות וירטואלית (להלן: “האתר“)., בעלת הזכויות באתר ובכל התוכן הדיגטלי והפיזי, הינה הפתרון א.ס. בע”מ (להלן: “החברה”) מרחוב ערוגות 3 לוד. 1.2 בתקנון זה ו/או בכל חלק אחר באתר, השימוש בלשון זכר הינו לצורכי נוחות בלבד. כל האמור בו מתייחס לנשים וגברים כאחד. 1.3      […]...
טבלת השוואה בין שיטת ‘אחת ליום’ לבין שאר הפתרונות הקיימים כיום ✔️ – התנאי קיים  ? – קיים אצל חלק מהמתחרים ❌ – אינו קיים כלל תנאי הכרחי להצלחת התהליך אחת ליום מתחרים הרגשת שפע בתהליך הירידה במשקל ✔️ ? ירידה במשקל ללא הרעבה מכוונת ✔️ ? השארת אוכל כמקור הנאה בשגרה ✔️ ? תהליך […]...
לכל אחד מאיתנו יש את החבר או את המכר שאוכל ואוכל ואינו משמין, פעם תהיתם מה מאפשר לאותו אדם להישאר רזה ולא להשמין חוץ מהתירוץ בו כל אחד משתמש כדי להפסיק לחשוב שהכל זה ‘גנים’. אז ככה – נכון שגנטיקה משחקת תפקיד לא קטן בנטייה להשמנה אצל כל אדם אך מעבר לכך יש מספר גורמים […]...
‘עוגת ההנאות‘ היא עוגה דמיונית המורכבת מכלל הדברים המסבים לנו הנאה בשגרת היום יום שלנו, אך מכאן עולה שאלה הכרחית שהיא – אם יש לנו צורך כל הזמן למלא את העוגה אז מה גורם אצלנו לירידה ברמת ההנאה או אפשר לומר ל’סבל’?. להלן כמה דוגמאות: רגשות שליליים שעולים בנו עקב חוסר קבלה עצמית (בעיקר עקב […]...
מעט רקע בסיסי על מנת להבין שגוף האדם הוא מכונה כה מורכבת שעדיין לא יודעים את כל הדברים והדרכים שבהם קורים תהליכים מסוימים. בגוף האדם קיימים מגוון הורמונים שהם מעין מפקדים המופרשים מבסיסים ברחבי הגוף (בלוטות) והם אומרים לחיילים בשטח מה לעשות. נתחיל מהסבר פשוט על כמה הורמונים כי בטוח נתקלתם במושגים כמו אינסולין ועוד’. […]...